Eilert Sundt VGS

Oppdragsgiver:
Agder Fylkeskommune

Størrelse:
6000 m² nybygg
11 000 m² bruttoareal skolebygninger

Type bygg eller anlegg:
Videregående skole med samlokalisering av allmenfag og yrkesfag for totalt 543 elever.

Type entreprise:
Totalentreprise

Oppdragets kontraktsverdi:
Ca. 300 mill eks mva

Prosjektgruppen:
Prosjektleder: Steinar K. Bretvik
Prosjekteringsleder: Kjetil Daasvatn
Utstyrsplanlegger: Roald Rødberg
Utomhusarbeider: Kjetil Daasvatn

  • Eilert Sundt videregående skole hadde frem til høsten 2021 tre ulike studiesteder; Vanse, Farsund og Lyngdal, i september 2021 var det klart for overflyttingen av de yrkesfaglige programmene fra Vanse til en helt renovert og nybygd skole i sentrum av Farsund. Skolen hadde en klar tanke om at yrkesfagene som ble hentet fra Vanse, skulle opp og frem, sånn at ungdommene som valgte yrkesfag skulle føle på en stolthet. Det er bevisst gjort estetiske gode valg med blant annet store vindusflater, både utover og innover i bygget slik at det er transparens og åpenhet både i utforming og i skolemiljøet.

    På den nye videregående skolen i Farsund gis det i dag tilbud innen utdanningsprogram for teknologi og industrifag, elektro og datateknologi, frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, studiespesialisering, påbygging til generell studiekompetanse og tilrettelagt avdeling.

  • Rom og funksjonsprogram: Klart 2016

    Oppstart byggearbeider: 2019

    Ferdigstilt: September 2021

    Kunstprosjekt ferdigstilt: 2022

  • Prosjektgruppen har hatt ansvar for prosjektledelsen som innebærer alt av fremdrift, økonomi, kvalitet, HMS, klimamål. Vi har også hatt prosjekteringsledelsen og utstyrsplanlegginen.

    Det har jevnlig vært avholdt dialogmøter mellom prosjektets representanter, fylkeskonservator og plan- og miljøseksjonen i Vest-Agder fylkeskommune, om bygg- og takutforming, byggehøyder, materialbruk, bruk av solceller på tak samt totalløsning av prosjektet. Brukergruppen ble også tidlig involvert, dette er viktig for begge parter. Man bruker muligens litt lengre tid på planfasen, men sannsynligheten for et godt sluttresultat er mye høyere.

    Skolen har på mange områder gitt et løft i bybildet i Farsund, og har blitt et bygg som fungerer veldig godt til formålet sitt.

  • I Agder fylkeskommune er det besluttet at nye bygg i størst mulig grad skal være energi- og klimanøytrale. I tillegg til å overholde passivhuskrav i NS 3701 og Energiklasse A, er det for nybyggene på Eilert Sundt, Farsund, lagt til grunn at byggene skal overholde Futurebuilts nZEB definisjon (nær nullenergibygg). Dette oppnås ved å bygge et energieffektivt bygg, bruk av biobrensel som energiforsyning og ved hjelp av lokal strømproduksjon med solceller på taket. Sammenlignet med et tilsvarende bygg som overholder minimumskravene i teknisk forskrift (TEK 17), vil bygget gi reduksjon i klimagassutslipp knyttet til energiforbruk i drift på ca. 70 %.

    For å sikre bruk av klimavennlige materialer hadde prosjektet et klimakrav knyttet til materialbruk. Det var satt krav om minimum 30% reduksjon i klimagass knyttet til produksjon av byggematerialer sett i forhold til et referansebygg på nivå med teknisk forskrift 2017 (TEK 17). Dette anses som et ambisiøst klimatiltak, som vil være med å bidra til fylkeskommunens målsetting om at nybygg skal bygges mest mulig klimanøytralt. Viktige fokusområder for å klare dette kravet var utstrakt bruk av tre i bygget, noe som også var medtatt i kravspesifikasjonen.

  • Børge Tjørn er viserektor ved skolen og sier dette om samarbeidet med Prosjektgruppen:

    ”Involvering og samhandlingsprosessen med naboer, innbyggere og politikere mener vi at Prosjektgruppen med Steinar Bretvik som prosjektleder tok seg av på mesterlig vis. Dialogen og respekten mellom de involverte, alt fra kommunestyre til enkeltpersoner i nabolaget har blitt løst helt fantastisk, dette er skolen veldig takknemlige for. Det viser at det er verdiene i bunnen, og ikke profitt som driver Steinar Bretvik i Prosjektgruppen, han har vist at han har et brennende engasjement for å lage bygg som står seg i ettertid.”

“Det har vært sterkt vektlagt i hele prosjektfasen at skolen skal signalisere tradisjon og fornyelse og invitere til samhandling på tvers av utdanningsprogram.”

— Prosjektgruppen

Neste
Neste

Sørlandskjøtt